Stań na czele jednego z sześciu wielkich rodów. Opracuj intrygę, dzięki której zmiażdżysz swoich wrogów i zyskasz panowanie w Westeros. Żelazny Tron czeka na Ciebie. Czy odważysz się go zdobyć?

Recenzja | Gra o Tron

Ocena UraburaGames (4.6)
4.6/5

Recenzja by Johny | Najtaniej grę kupisz tutaj

Gra planszowa Gra o Tron. Recenzja niezwykle bezwzględnej i podstępnej walki o władzę. Czy pozbędziesz się przeciwników i zawładniesz Westeros?

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on pinterest

Gra o Tron to chyba jeden z największych hitów ostatnich kilku lat. Uniwersum stworzone przez George’a R.R Martina, pod koniec lat 90-tych, święci właśnie swoje największe tryumfy. Zaczęło się od książek, ale to serial przyczynił się do lawinowego wzrostu popularności Gry o Tron. Nic więc dziwnego, że pojawiła się także gra planszowa. Czy oddaje klimat przedstawiony w książkach i serialu? Przekonajcie się sami. Przed wami gra planszowa Gra o Tron. Recenzja morderczych zmagań o Żelazny Tron.

Do partyjki w Grę o Tron nikt nie musiał nas specjalnie namawiać. Jesteśmy ogromnymi fanami serialu i z zapartym tchem śledzimy losy wszystkich bohaterów. Tak się złożyło, że Gawron od jakiegoś czasu miał Grę o Tron w swojej kolekcji. Pewnego dnia, po prostu, postanowiliśmy w nią zagrać. No i się zaczęło…

Jesteś gotów na brutalną rywalizację o władzę?

Jeśli tak, to zapraszam na kolejną Recenzję Gier Planszowych na Konkrecie. Dowiesz się dlaczego Gra o Tron jest nazywana grą planszową, która niszczy przyjaźnie i rozbija rodziny, a także:

  • Czy warto dołączyć tę grę do swojej kolekcji?
  • Komu najbardziej przypadnie do gustu?
  • Czy jej cena jest adekwatna do zawartości i wykonania?

Gotów na śmiertelną potyczkę? Świetnie, ale miej się na baczności!

W jakim klimacie jest utrzymana gra?

gra o tron recenzja gra planszowa

„W grze o tron zwyciężasz albo umierasz. Nie ma ziemi niczyjej.”

W Westeros panuje chaos. Dotychczasowy król Robert Baratheon nie żyje. Jego nastoletni syn Joffrey przejmuje stery władzy. Przy pomocy swojej matki Cersei Lannister  zaprowadza surowe rządy w stolicy. Jednak nie każdy uznaje go za prawowitego władcę. Szybko znajdują się pretendenci do Żelaznego Tronu. Jednym z nich jest Stannis Baratheon, brat zmarłego Roberta. Na północy ród Starków i Greyjoy’ów wzniecają rebelię. Od południa ród Tyrellów nosi się z zamiarem przejęcia władzy, a ród Martellów żywi niepohamowaną zemstę na Lannisterach. Na domiar złego na dalekiej Północy, za murem, pojawia się kolejne zagrożenie. Dzicy, którzy z każdym dniem rosną w siłę!

Gra o Tron to świat pełen zdrady, intryg i postępów. Tu nie ma litości dla słabych. Liczy się tylko potęga, gwarantowana przez władzę, wpływy i pieniądze.

Czy wyjdziesz zwycięsko z tej krwawej potyczki?

Na czym polega gra?

„Zbierają się armie, niebo zasnuły kruki. Starcie królów jest nieuniknione.”

W Grze o Tron wcielamy się w największe rody Westeros, które rywalizują ze sobą o miejsce na Żelaznym Tronie. Do wyboru dostajemy Lannisterów, Baratheonów, Greyjoy’ów, Starków, Tyrellów i Martellów. Każdy z nich chce zwiększyć swoje wpływy w Siedmiu Królestwach. Naszym celem jest przejęcie kontroli nad największą liczba zamków i twierdz. Aby to osiągnąć będziemy rekrutować żołnierzy, zawierać kruche sojusze oraz podbijać kolejne tereny. Należy wykazać się nadzwyczajnym sprytem i przebiegłością. Zdrada będzie na porządku dziennym. Droga po trupach do celu to jedyna słuszna ścieżka. Pamiętaj! Moment zawahania w Grze o Tron możesz przypłacić życiem.  

Masz oczy dookoła głowy? Lepiej, żebyś miał!

Informacje o grze

Pierwsza wersja gry pojawiła się w 2003 roku, po ukazaniu się trzech tomów sagi George R.R Martina. Oryginalnie Gra o Tron została przygotowana przez Fantasy Flight Games.

Polskie wydanie zawdzięczamy firmie Galakta. To wydawnictwo znane z takich tytułów jak Catan Gra Planszowa, Horror w Arkham, Posiadłość Szaleństwa czy This War of Mine.

Dopiero w 2011 roku wyszła druga, poprawiona wersja Gry o Tron.

  • Gatunek: Strategiczna
  • Wydawca: Galakta
  • Autor: Christian T. Petersen
  • Grafika: Tomasz Jedruszek, Henning Ludvigsen
  • Rok wydania: 2011 (II edycja)
  • Rodzaj: Area Control
  • Czas gry: 180 minut
  • Liczba graczy: 3-6
  • Ograniczenie wiekowe: 14+
  • Losowość: brak (minimalna)

Warto wspomnieć, że ostatnio (2019) ukazał się dodatek do gry pt. Matka Smoków. Nie mieliśmy okazji go jeszcze testować. Pewne jest to, że staje się możliwa rozgrywka dla 8 osób. W grze pojawiają się dwa dodatkowe rody: Arrynowie i Targaryenowie. Pierwszy traktowany jest jak typowy ród z podstawki, drugi ma specjalne warunki zwycięstwa. To co ucieszy fanów Gry o Tron to fakt, że dostajemy smoki. Z początku nie są zbyt potężne, ale w trakcie rozgrywki rosną w siłę. Oczywiście są zarezerwowane dla tytułowej Matki Smoków – Daenerys Targaryen. W grze występuje nowa mechanika oparta na systemie wasali. To sposób zarządzania nieaktywnymi w grze rodami.

Więcej o dodatku wyczytasz na blogu Angryboardgamer.

Co znajdziesz w pudełku?

  • 1 plansza
  • 138 plastikowych jednostek
  • 42 karty Rodów
  • 30 kart Westeros
  • 9 kart Dzikich
  • 24 karty Losów Bitwy
  • 6 zasłonek
  • 90 żetonów Rozkazów
  • 120 żetonów Władzy
  • 18 żetonów Wpływów
  • 6 żetonów Zaopatrzenia
  • 14 żetonów Wojsk Neutralnych
  • 6 żetonów Zwycięstwa
  • 6 żetonów Garnizonów
  • 1 żeton Żelaznego Tronu
  • 1 żeton Ostrza z Valyriańskiej Stali
  • 1 żeton Kruka Posłańca
  • 1 znacznik rundy
  • 1 żeton Dzikich
  • 1 nakładka na tor Królewskiego Dworu
  • 1 instrukcja

W pudełku z grą znajdziemy ogromną ilość różnych elementów. Każdy ród posiada plastikowe jednostki w odpowiednim kolorze. Cechuje je wysoka jakość wykonania –  powlekane są dodatkową warstwą ochronną. Dzielą się na okręty, jednostki piechurów, rycerzy i machiny oblężnicze. Dodatkowo otrzymujemy unikalne Karty Rodów, ze znanymi postaciami ze świata Gry o Tron. Każdy ród ma swoich wyjątkowych bohaterów, którzy wspierają go w walce. Oprócz tego znajdziemy żetony rozkazów oraz żetony władzy – swoistą walutę w grze. Uwagę przykuwają trzy, większe żetony – Żelaznego Tronu, Ostrza Valyriańskiej Stali, Kruka Posłańca. Gracze podczas partii będą o nie stale rywalizować. Jakby tego było mało to otrzymujemy jeszcze karty Westeros, karty Dzikich oraz zasłonki dla każdego z graczy. Patrząc na wszystkie te elementy zgromadzone w jednym miejscu, ciśnie się na usta zdanie: „Mają rozmach…”

Mapa jest ogromna i świetne wykonana, ale niestety mało przejrzysta. Szczególnie, gdy zaczniemy na niej układać żetony rozkazów, jednostki i twierdze. Po wielu godzinach grania całość zaczyna się ze sobą zlewać. Trzeba naprawdę wytężyć wzrok, aby dostrzec pojedyncze elementy. Głównie ze względu na kolorystykę mapy i mnogość różnych żetonów i jednostek. Trzeba jej natomiast oddać, że świetnie odwzorowuje świat Gry o Tron. Każdy ród ma swoją początkową siedzibę, spójną fabularnie z książkami i serialem. Na górze planszy znajduje się Tor Dzikich, a po prawej stronie Tor Zaopatrzenia i Tory Wpływów. Całość prezentuje się naprawdę okazale.

Jak się gra w Grę o Tron?

Istotna jest pozycja startowa na mapie, czyli wybór rodu. To od niego zależy z kim będziemy się układać na początku gry i w jakim kierunku poprowadzimy ekspansję. Ważne jest to, że grę zaczynamy od razu z armią i kontrolowanymi terenami. W trakcie rozgrywki sytuacja geopolityczna na planszy będzie się dynamicznie zmieniać.

Na początek zajmujemy pozycje na trzech torach wpływów, zgodnie z ustawieniem początkowym. Gracz, który jest najwyżej na torze wpływu otrzymuje specjalny żeton i ma z tego tytułu profity.

  • Tor Żelaznego Tronu - osoby na wyższej pozycji rozpatrują swoje rozkazy wcześniej. Żeton Żelaznego Tronu – rozstrzyga remisy w grze, z wyjątkiem remisów w walce.
  • Tor Lenników – gracz znajdujący się na wyższej pozycji na torze wygrywa remisy w bitwach. Żeton Ostrze Valeryańskiej Stali – raz na rundę może dodać 1 punkt do siły swojej armii podczas bitwy.
  • Tor Królewskiego Dworu – osoby na wyższych pozycjach mogą zagrywać rozkazy specjalne w fazie planowania. Żeton Kruka Posłańca – raz na rundę może wymienić jeden swój odkryty rozkaz na inny w fazie akcji albo podejrzeć wierzchnią kartę ze stosu dzikich.

Teraz wystarczy położyć odpowiednie żetony na Torze Zaopatrzenia i Torze Zwycięstwa oraz oznaczyć żetonem pierwszą rundę. Gra o Tron  gra planszowa przebiega w trzech fazach.

Planowanie

  • Najazd – usuwamy rozkaz przeciwnika z sąsiadującego terenu (rozkaz najazdu, wsparcia lub umocnienia władzy).
  • Wymarsz – przemieszczamy jednostki na sąsiedni teren (lub drogą morską przy użyciu statków) i atakujemy wrogów.
  • Umocnienie władzy – zdobywamy żetony władzy z terenów, które kontrolujemy.
  • Obrona – dodajemy wartość z rozkazu do siły swoich wojsk podczas obrony.
  • Wsparcia – możemy wesprzeć swoje wojska lub innego gracza, gdy bitwa ma miejsce na sąsiednim terenie.

Szczegółowy opis fazy planowania znajdziesz w tym filmiku:

Akcje

Jednocześnie odsłaniamy wszystkie, wcześniej przydzielone rozkazy. Gracz kontrolujący żeton Kruka Posłańca może wymienić jeden swój rozkaz na inny. Jeśli nie chce tego robić to może podejrzeć wierzchnią kartę ze stosu Dzikich. Następnie rozpatrujemy po kolei wszystkie rozkazy. Każdy rozkaz osobno, w kolejności pozycji rodów na torze Żelaznego Tronu. Zaczynamy od gracza, który zajmuje najwyższą pozycję. Pierwszym rozkazem do rozpatrzenia jest najazd, potem wymarsz, a na końcu umocnienie władzy. Obrona i wsparcie aktywują się w trakcie innych działań. Jeśli na planszy znajduje się jakiś rozkaz najazdu, to nie można przejść do rozkazów wymarszu, dopóki nie zostanie on rozpatrzony. Pierwszy gracz wybiera jeden rozkaz najazdu i rozpatruje jego efekt. Potem następny gracz itd. Do momentu rozpatrzenia wszystkich.

Faza akcji to chyba najbardziej emocjonujący moment w Grze o Tron. Na tym etapie okazuje się kto zdradził, a kto dotrzymał słowa. Następuje weryfikacja sojuszy, a gracze ujawniają się ze swoimi planami. Zaczynają się wyzwiska i groźby. Ale to nie koniec emocji! Kolejna okazja do dyplomacji i paktów pojawi się, gdy jeden z graczy będzie miał możliwość wsparcia wybranej strony w bitwie. Oj, wtedy będzie się działo!

Dokładny opis fazy akcji zobaczysz w tym filmiku:

Wydarzenia - faza Westeros

Gdy krwawe walki z poprzedniego etapu dobiegły końca, przechodzimy do fazy Westeros. Odsłaniamy karty z trzech przygotowanych wcześniej stosów. Rozpatrujemy efekt każdej z nich po kolei. Wśród nich mogą znaleźć się karty:

  • Zaopatrzenia - podliczamy symbole beczek, na kontrolowanych terenach. Następnie przesuwamy nasz znacznik zaopatrzenia na torze. Ma to wpływ na ilość i jakość armii, które możemy wystawiać na planszę.
  • Walki i wpływy – ściągamy wszystkie znaczniki z trzech torów wpływów. Będziemy je licytować po kolei przy użyciu żetonów władzy, które udało nam się zgromadzić za zasłonką. Każdy z graczy wkłada do zaciśniętej pięści wybraną ilość żetonów. Na umówiony znak, wypuszczamy żetony na stół. Gracz, który zaoferował najwięcej zajmuje najwyższe miejsce na torze. Remisy rozstrzyga posiadacz żetonu Żelaznego Toru.
  • Dzikich – raz na jakiś czas będziemy musieli zmierzyć się z najazdem Dzikich. Wtedy sprawdzamy wartość liczbową na torze Dzikich. Wspólnie, i oczywiście w tajemnicy, zagrywamy żetony władzy. Jeśli ich suma będzie równa lub wyższa wartości na torze to wygrywamy. Gracz, który zagrał najwięcej żetonów otrzymuje nagrodę. W przypadku przegranej, wszyscy tracą, a ten który dał najmniej ma przechlapane. Jest to jedyny motyw kooperacji w Grze o Tron i to mocno wymuszony.

Jak wygląda walka w Grze o Tron?

Do walki dochodzi, gdy jeden z graczy przy pomocy rozkazu wymarszu wejdzie na teren z wrogimi jednostkami. Obaj gracze porównuję wtedy swoją siłę. Wartość jednostek przedstawia się tak:

  • Piechur - 1 punkt
  • Rycerz – 2 punkty
  • Okręt – 1 punkt
  • Machina oblężnicza – 4 punkty (tylko podczas ataku i tylko na terytorium z twierdzą lub zamkiem)

Jeśli na sąsiadujących terenach znajduje się rozkaz wsparcia, to jego właściciel decyduje którą ze stron konfliktu wspiera. Siłę wspierających jednostek dodaje się do wyniku danego gracza. Na koniec każdy z graczy może zagrać jedną kartę Rodu. Oprócz bonusów do siły, karty mają swoje specjalne zdolności. Rozpatrujemy je od razu po odsłonięciu. Dodatkowo gracz posiadający żeton Ostrza Valyriańskiej Stali może dodać 1 punkt do siły swojej armii (raz na rundę). Aby rozstrzygnąć bitwę należy podliczyć wszystkie punkty i modyfikatory. Wygrywa osoba, która uzbiera najwięcej punktów siły. W razie remisu decyduje pozycja na Torze Lenników. Pokonany gracz musi wycofać wszystkie swoje jednostki na niezajęte pole planszy. Jednostki te pozostają w rozsypce do końca rundy. Inny gracz może je wtedy łatwo zniszczyć.

Kolejność rozpatrywania akcji podczas walk jest bardzo istotna. Często od inicjatywy zależą losy bitwy. Przykładem niech będzie najazd, który niweluje wybrane rozkazy przeciwników np. wsparcie.

W jaki sposób wygrać grę?

Aby wygrać Grę o Tron trzeba kontrolować 7 terytoriów, na których znajduje się zamek lub twierdza. Jeśli na dowolnym etapie gry jeden z graczy wejdzie w posiadanie ostatniej twierdzy lub zamku, to gra się kończy. Jeśli nie, to wygrywa osoba, która po upływie 10 rund będzie miała ich najwięcej.

Jakie są moje wrażenia z gry?

Gra o Tron gra planszowa zawiera wszystkie te elementy, które cenię. Mam na myśli strategię, dyplomację, ale przede wszystkim negatywną interakcję. Manipulowanie, zwodzenie wrogów i nastawianie ich przeciwko sobie. Tak prezentują się realia Gry o Tron, która pod tym względem rewelacyjnie oddaje klimat książek i serialu. Zdrady i intrygi są na porządku dziennym. Zawieranie kruchych sojuszy i kończenie ich ukradkowym ciosem w plecy. Cóż w tym złego? Przecież na Żelaznym Tronie może zasiąść tylko jeden władca.

Dalej masz nadzieję, że to będziesz Ty?

Idealnie czujemy klimat Gry o Tron z moim bratem Herkiem. W zasadzie zawsze spiskujemy przeciwko sobie i to w każdej grze planszowej, w jaką gramy. Nie pamiętam, abyśmy weszli kiedyś w jakikolwiek sojusz. Jest między nami niezdrowa rywalizacja i walka na noże podczas każdej partii. Jednak poza planszą jesteśmy kochającym się rodzeństwem. Dla nas to normalne. To jest ten rzadko spotykany wyjątek od reguły. Gra planszowa Gra o Tron to jeden z tytułów, który może niszczyć przyjaźnie i rozbijać rodziny. Zdecydowanie bardziej, niż Mare Nostrum Imperia. Trzeba uważać z kim siada się do stołu. Mówię serio!

Mechanizmy gry zachęcają do wrednych i nieczystych zagrywek. A to dlatego, że Gry o Tron nie da się wygrać samemu. Bez odpowiedniej dyplomacji oraz przebiegłości nie osiągniemy sukcesu. Występuje tutaj zjawisko „gry na planszy i gry nad planszą”. Trzeba układać się z innymi graczami, a po cichu realizować swojej ukryte cele i mobilizować armię. Jeśli ktoś nie potrafi oddzielić gry od życia, to może mieć przez jakiś czas żal do pozostałych graczy. Na przykład za zdradziecki atak na siedzibę naszego rodu.

Niestety Gra o Tron nie skaluje się zbyt dobrze. Przy mniejszej liczbie osób cały dolny obszar mapy pozostaje pusty. Ta wolna przestrzeń sprawia, że interakcja między graczami następuje nieco później. My najczęściej graliśmy w cztery osoby. Chyba raz udało nam się zebrać cały skład. Właśnie wtedy Gra o Tron rozwija skrzydła i prezentuje pełnię możliwości.

Dodatkowym mankamentem gry jest fakt, że rozstrzyganie rozkazów i walk jest nużące. W praktyce cała rozgrywka ciągnie się w nieskończoność. Porównując Grę o Tron do współczesnych gier planszowych odnoszę wrażenie, że mechanika w GoT jest już nieco „przestarzała”. Twórcy niespecjalnie zadbali o dynamikę starć i szybkość wykonywania akcji. Za to bardzo mocno skupili się na planowaniu, strategii i dyplomacji. Dzięki temu runda przebiega w większym porządku i pod kontrolą graczy, ale niekiedy zbyt długo. Coś za coś.

Moja ocena

Wykonanie

Wyśmienite! Gra o Tron co prawda ma już swoje lata, ale dalej trzyma poziom. Nie znajdziesz w niej słabych, czy niedopracowanych elementów. Nie ma też przesadnych fajerwerków w postaci designerskich figurek. Gra była tworzona w czasach, gdy nie były one aż tak popularne.

Prostota

Zasady gry należy sobie dokładnie przyswoić. Z pozoru przebieg rundy wydaje się mało skomplikowany, jednak w praktyce jest dużo niuansów, na które trzeba zwracać uwagę. Z pewnością nie będzie to tytuł dla początkujących.

Re-Grywalność

Do dyspozycji mamy 6 rodów w wersji podstawowej i aż 8 z dodatkiem! Jak na strategię to bardzo sporo. Za każdym razem możemy grać inną stroną konfliktu. Różnorodność w grze zapewnia przede wszystkim styl graczy, z którymi usiedliśmy do stołu.

Czas rozgrywki

Bardzo długi. Samo tłumaczenie zasad zajmuje grubo ponad 30 minut (jak nie lepiej). Koniecznie trzeba przeznaczyć cały wieczór na partię. W ekipie UraburaGames rozgrywka trwa przeciętnie 4-5 godzin. Kiedyś doszliśmy do 6 godzin, głównie dlatego, że trzeba było wytłumaczyć zasady nowym osobom.

Fun

Jestem miłośnikiem gier strategicznych z negatywną interakcja. Nic więc dziwnego, że bawię się świetnie podczas rozgrywki w Grę o Tron. Ponadto jest to planszówka wielowymiarowa. Oprócz klasycznego kontrolowania terytorium, mamy również aspekt dyplomatyczny. Występuje tzw. „gra nad stołem i na stole”. Oznacza to, że tak samo ważne jest zawieranie paktów z innymi graczami, jak dysponowanie jednostkami na planszy. Jeśli do tego dodamy małą losowość to otrzymujemy znakomitą strategię, która wzbudza intensywne emocje.

Cena vs. Jakość

Bardzo duża ilość solidnie wykonanych elementów. W dniu pisania tej recenzji średnia cena na rynku to około 200 zł. Moim zdaniem bardzo dobry wskaźnik ceny do jakości. Tym bardziej, że otrzymujemy rozrywkę na długie i emocjonujące godziny.

Najciekawszy element w Grze o Tron

System przydzielania rozkazów.

Najsłabszy element w Grze o Tron

Czekanie na fazę zaopatrzenia. Aby zwiększyć limity swojej armii, należy przesunąć znacznik zaopatrzenia na torze. Niestety dzieje się to raz na jakiś czas. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć kiedy. Musimy czekać na odpowiednią kartę, która pojawia się zazwyczaj w najmniej odpowiednim momencie.

Gra o Tron słabo się skaluje w rozgrywce na mniej niż 5 osób. Dopiero dodatek częściowo rozwiązuje ten problem.

Podsumowanie

Gra o Tron gra planszowa to doskonała strategia, która świetnie oddaje charakter książek i serialu. Podczas rozgrywki będziesz doświadczał silnych emocji. Napięcia w trakcie knucia intryg, euforii po wygranej bitwie i gniewu po zdradzie sojusznika. Ta gra to brutalna rywalizacja i walka na śmierć i życie. Nie ma tu miejsca dla słabeuszy. Przetrwają tylko najsilniejsi i najlepsi. Tacy, którzy nie cofną się przed niczym, aby zdobyć Żelazny Tron. To świat, w którym jesteś zdany tylko na swój spryt, a ufać nie możesz nikomu. To miejsce pozbawione moralności, pełne zdrady i żądzy władzy. Gra planszowa, w której wygrywają Ci najbardziej bezwzględni.

Gra o Tron to rewelacyjna planszówka dla tych, którzy nie boją się otwartej konfrontacji. Mechanika gry niejako „zmusza nas” do stosowania nieczystych zagrywek. Dlatego nie będzie to odpowiedni tytuł dla wszystkich. Grę o Tron pokochasz, jeśli lubisz negatywną interakcję, ograniczoną losowość i strategiczne planowanie. Jeśli masz ekipę 5-8 osób, z którymi możesz grać regularnie to Gra o Tron będzie dla Ciebie idealnym wyborem.

Jeszcze Ci mało? Zobacz profil gry na portalu BoardGameGeek.
Najtaniej grę można kupić tutaj.

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on pinterest
Podobał Ci się wpis? Wystaw ocenę!
[Głosów:3    Średnia:5/5]
Autor wpisu: Łukasz “Johny” Kurzedlak – pasjonat planszówek i dobrego jedzenia.

Dla mnie gry planszowe to rywalizacja. Gram po to, aby wygrać. Zawsze znajdę sposób na zwycięstwo, nawet za cenę kłótni z dziewczyną (już ze mną nie gra). Tryb jednoosobowy – to nie dla mnie 🙂
Więcej o UraburaGames.

Stań na czele jednego z sześciu wielkich rodów. Opracuj intrygę, dzięki której zmiażdżysz swoich wrogów i zyskasz panowanie w Westeros. Żelazny Tron czeka na Ciebie. Czy odważysz się go zdobyć?

Recenzja | Gra o Tron

Ocena UraburaGames (4.6)
4.6/5

Recenzja by Johny | Najtaniej grę kupisz tutaj

Gra planszowa Gra o Tron. Recenzja niezwykle bezwzględnej i podstępnej walki o władzę. Czy pozbędziesz się przeciwników i zawładniesz Westeros?

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on pinterest

Gra o Tron to chyba jeden z największych hitów ostatnich kilku lat. Uniwersum stworzone przez George’a R.R Martina, pod koniec lat 90-tych, święci właśnie swoje największe tryumfy. Zaczęło się od książek, ale to serial przyczynił się do lawinowego wzrostu popularności Gry o Tron. Nic więc dziwnego, że pojawiła się także gra planszowa. Czy oddaje klimat przedstawiony w książkach i serialu? Przekonajcie się sami. Przed wami gra planszowa Gra o Tron. Recenzja morderczych zmagań o Żelazny Tron.

Do partyjki w Grę o Tron nikt nie musiał nas specjalnie namawiać. Jesteśmy ogromnymi fanami serialu i z zapartym tchem śledzimy losy wszystkich bohaterów. Tak się złożyło, że Gawron od jakiegoś czasu miał Grę o Tron w swojej kolekcji. Pewnego dnia, po prostu, postanowiliśmy w nią zagrać. No i się zaczęło…

Jesteś gotów na brutalną rywalizację o władzę?

Jeśli tak, to zapraszam na kolejną Recenzję Gier Planszowych na Konkrecie. Dowiesz się dlaczego Gra o Tron jest nazywana grą planszową, która niszczy przyjaźnie i rozbija rodziny, a także:

  • Czy warto dołączyć tę grę do swojej kolekcji?
  • Komu najbardziej przypadnie do gustu?
  • Czy jej cena jest adekwatna do zawartości i wykonania?

Gotów na śmiertelną potyczkę? Świetnie, ale miej się na baczności!

W jakim klimacie jest utrzymana gra?

gra o tron recenzja gra planszowa

„W grze o tron zwyciężasz albo umierasz. Nie ma ziemi niczyjej.”

W Westeros panuje chaos. Dotychczasowy król Robert Baratheon nie żyje. Jego nastoletni syn Joffrey przejmuje stery władzy. Przy pomocy swojej matki Cersei Lannister  zaprowadza surowe rządy w stolicy. Jednak nie każdy uznaje go za prawowitego władcę. Szybko znajdują się pretendenci do Żelaznego Tronu. Jednym z nich jest Stannis Baratheon, brat zmarłego Roberta. Na północy ród Starków i Greyjoy’ów wzniecają rebelię. Od południa ród Tyrellów nosi się z zamiarem przejęcia władzy, a ród Martellów żywi niepohamowaną zemstę na Lannisterach. Na domiar złego na dalekiej Północy, za murem, pojawia się kolejne zagrożenie. Dzicy, którzy z każdym dniem rosną w siłę!

Gra o Tron to świat pełen zdrady, intryg i postępów. Tu nie ma litości dla słabych. Liczy się tylko potęga, gwarantowana przez władzę, wpływy i pieniądze.

Czy wyjdziesz zwycięsko z tej krwawej potyczki?

Na czym polega gra?

„Zbierają się armie, niebo zasnuły kruki. Starcie królów jest nieuniknione.”

W Grze o Tron wcielamy się w największe rody Westeros, które rywalizują ze sobą o miejsce na Żelaznym Tronie. Do wyboru dostajemy Lannisterów, Baratheonów, Greyjoy’ów, Starków, Tyrellów i Martellów. Każdy z nich chce zwiększyć swoje wpływy w Siedmiu Królestwach. Naszym celem jest przejęcie kontroli nad największą liczba zamków i twierdz. Aby to osiągnąć będziemy rekrutować żołnierzy, zawierać kruche sojusze oraz podbijać kolejne tereny. Należy wykazać się nadzwyczajnym sprytem i przebiegłością. Zdrada będzie na porządku dziennym. Droga po trupach do celu to jedyna słuszna ścieżka. Pamiętaj! Moment zawahania w Grze o Tron możesz przypłacić życiem.  

Masz oczy dookoła głowy? Lepiej, żebyś miał!

Informacje o grze

Pierwsza wersja gry pojawiła się w 2003 roku, po ukazaniu się trzech tomów sagi George R.R Martina. Oryginalnie Gra o Tron została przygotowana przez Fantasy Flight Games.

Polskie wydanie zawdzięczamy firmie Galakta. To wydawnictwo znane z takich tytułów jak Catan Gra Planszowa, Horror w Arkham, Posiadłość Szaleństwa czy This War of Mine.

Dopiero w 2011 roku wyszła druga, poprawiona wersja Gry o Tron.

  • Gatunek: Strategiczna
  • Wydawca: Galakta
  • Autor: Christian T. Petersen
  • Grafika: Tomasz Jedruszek, Henning Ludvigsen
  • Rok wydania: 2011 (II edycja)
  • Rodzaj: Area Control
  • Czas gry: 180 minut
  • Liczba graczy: 3-6
  • Ograniczenie wiekowe: 14+
  • Losowość: brak (minimalna)

Warto wspomnieć, że ostatnio (2019) ukazał się dodatek do gry pt. Matka Smoków. Nie mieliśmy okazji go jeszcze testować. Pewne jest to, że staje się możliwa rozgrywka dla 8 osób. W grze pojawiają się dwa dodatkowe rody: Arrynowie i Targaryenowie. Pierwszy traktowany jest jak typowy ród z podstawki, drugi ma specjalne warunki zwycięstwa. To co ucieszy fanów Gry o Tron to fakt, że dostajemy smoki. Z początku nie są zbyt potężne, ale w trakcie rozgrywki rosną w siłę. Oczywiście są zarezerwowane dla tytułowej Matki Smoków – Daenerys Targaryen. W grze występuje nowa mechanika oparta na systemie wasali. To sposób zarządzania nieaktywnymi w grze rodami.

Więcej o dodatku wyczytasz na blogu Angryboardgamer.

Co znajdziesz w pudełku?

  • 1 plansza
  • 138 plastikowych jednostek
  • 42 karty Rodów
  • 30 kart Westeros
  • 9 kart Dzikich
  • 24 karty Losów Bitwy
  • 6 zasłonek
  • 90 żetonów Rozkazów
  • 120 żetonów Władzy
  • 18 żetonów Wpływów
  • 6 żetonów Zaopatrzenia
  • 14 żetonów Wojsk Neutralnych
  • 6 żetonów Zwycięstwa
  • 6 żetonów Garnizonów
  • 1 żeton Żelaznego Tronu
  • 1 żeton Ostrza z Valyriańskiej Stali
  • 1 żeton Kruka Posłańca
  • 1 znacznik rundy
  • 1 żeton Dzikich
  • 1 nakładka na tor Królewskiego Dworu
  • 1 instrukcja

W pudełku z grą znajdziemy ogromną ilość różnych elementów. Każdy ród posiada plastikowe jednostki w odpowiednim kolorze. Cechuje je wysoka jakość wykonania –  powlekane są dodatkową warstwą ochronną. Dzielą się na okręty, jednostki piechurów, rycerzy i machiny oblężnicze. Dodatkowo otrzymujemy unikalne Karty Rodów, ze znanymi postaciami ze świata Gry o Tron. Każdy ród ma swoich wyjątkowych bohaterów, którzy wspierają go w walce. Oprócz tego znajdziemy żetony rozkazów oraz żetony władzy – swoistą walutę w grze. Uwagę przykuwają trzy, większe żetony – Żelaznego Tronu, Ostrza Valyriańskiej Stali, Kruka Posłańca. Gracze podczas partii będą o nie stale rywalizować. Jakby tego było mało to otrzymujemy jeszcze karty Westeros, karty Dzikich oraz zasłonki dla każdego z graczy. Patrząc na wszystkie te elementy zgromadzone w jednym miejscu, ciśnie się na usta zdanie: „Mają rozmach…”

Mapa jest ogromna i świetne wykonana, ale niestety mało przejrzysta. Szczególnie, gdy zaczniemy na niej układać żetony rozkazów, jednostki i twierdze. Po wielu godzinach grania całość zaczyna się ze sobą zlewać. Trzeba naprawdę wytężyć wzrok, aby dostrzec pojedyncze elementy. Głównie ze względu na kolorystykę mapy i mnogość różnych żetonów i jednostek. Trzeba jej natomiast oddać, że świetnie odwzorowuje świat Gry o Tron. Każdy ród ma swoją początkową siedzibę, spójną fabularnie z książkami i serialem. Na górze planszy znajduje się Tor Dzikich, a po prawej stronie Tor Zaopatrzenia i Tory Wpływów. Całość prezentuje się naprawdę okazale.

Jak się gra w Grę o Tron?

Istotna jest pozycja startowa na mapie, czyli wybór rodu. To od niego zależy z kim będziemy się układać na początku gry i w jakim kierunku poprowadzimy ekspansję. Ważne jest to, że grę zaczynamy od razu z armią i kontrolowanymi terenami. W trakcie rozgrywki sytuacja geopolityczna na planszy będzie się dynamicznie zmieniać.

Na początek zajmujemy pozycje na trzech torach wpływów, zgodnie z ustawieniem początkowym. Gracz, który jest najwyżej na torze wpływu otrzymuje specjalny żeton i ma z tego tytułu profity.

  • Tor Żelaznego Tronu - osoby na wyższej pozycji rozpatrują swoje rozkazy wcześniej. Żeton Żelaznego Tronu – rozstrzyga remisy w grze, z wyjątkiem remisów w walce.
  • Tor Lenników – gracz znajdujący się na wyższej pozycji na torze wygrywa remisy w bitwach. Żeton Ostrze Valeryańskiej Stali – raz na rundę może dodać 1 punkt do siły swojej armii podczas bitwy.
  • Tor Królewskiego Dworu – osoby na wyższych pozycjach mogą zagrywać rozkazy specjalne w fazie planowania. Żeton Kruka Posłańca – raz na rundę może wymienić jeden swój odkryty rozkaz na inny w fazie akcji albo podejrzeć wierzchnią kartę ze stosu dzikich.

Teraz wystarczy położyć odpowiednie żetony na Torze Zaopatrzenia i Torze Zwycięstwa oraz oznaczyć żetonem pierwszą rundę. Gra o Tron  gra planszowa przebiega w trzech fazach.

Planowanie

  • Najazd – usuwamy rozkaz przeciwnika z sąsiadującego terenu (rozkaz najazdu, wsparcia lub umocnienia władzy).
  • Wymarsz – przemieszczamy jednostki na sąsiedni teren (lub drogą morską przy użyciu statków) i atakujemy wrogów.
  • Umocnienie władzy – zdobywamy żetony władzy z terenów, które kontrolujemy.
  • Obrona – dodajemy wartość z rozkazu do siły swoich wojsk podczas obrony.
  • Wsparcia – możemy wesprzeć swoje wojska lub innego gracza, gdy bitwa ma miejsce na sąsiednim terenie.

Szczegółowy opis fazy planowania znajdziesz w tym filmiku:

Akcje

Jednocześnie odsłaniamy wszystkie, wcześniej przydzielone rozkazy. Gracz kontrolujący żeton Kruka Posłańca może wymienić jeden swój rozkaz na inny. Jeśli nie chce tego robić to może podejrzeć wierzchnią kartę ze stosu Dzikich. Następnie rozpatrujemy po kolei wszystkie rozkazy. Każdy rozkaz osobno, w kolejności pozycji rodów na torze Żelaznego Tronu. Zaczynamy od gracza, który zajmuje najwyższą pozycję. Pierwszym rozkazem do rozpatrzenia jest najazd, potem wymarsz, a na końcu umocnienie władzy. Obrona i wsparcie aktywują się w trakcie innych działań. Jeśli na planszy znajduje się jakiś rozkaz najazdu, to nie można przejść do rozkazów wymarszu, dopóki nie zostanie on rozpatrzony. Pierwszy gracz wybiera jeden rozkaz najazdu i rozpatruje jego efekt. Potem następny gracz itd. Do momentu rozpatrzenia wszystkich.

Faza akcji to chyba najbardziej emocjonujący moment w Grze o Tron. Na tym etapie okazuje się kto zdradził, a kto dotrzymał słowa. Następuje weryfikacja sojuszy, a gracze ujawniają się ze swoimi planami. Zaczynają się wyzwiska i groźby. Ale to nie koniec emocji! Kolejna okazja do dyplomacji i paktów pojawi się, gdy jeden z graczy będzie miał możliwość wsparcia wybranej strony w bitwie. Oj, wtedy będzie się działo!

Dokładny opis fazy akcji zobaczysz w tym filmiku:

Wydarzenia - faza Westeros

Gdy krwawe walki z poprzedniego etapu dobiegły końca, przechodzimy do fazy Westeros. Odsłaniamy karty z trzech przygotowanych wcześniej stosów. Rozpatrujemy efekt każdej z nich po kolei. Wśród nich mogą znaleźć się karty:

  • Zaopatrzenia - podliczamy symbole beczek, na kontrolowanych terenach. Następnie przesuwamy nasz znacznik zaopatrzenia na torze. Ma to wpływ na ilość i jakość armii, które możemy wystawiać na planszę.
  • Walki i wpływy – ściągamy wszystkie znaczniki z trzech torów wpływów. Będziemy je licytować po kolei przy użyciu żetonów władzy, które udało nam się zgromadzić za zasłonką. Każdy z graczy wkłada do zaciśniętej pięści wybraną ilość żetonów. Na umówiony znak, wypuszczamy żetony na stół. Gracz, który zaoferował najwięcej zajmuje najwyższe miejsce na torze. Remisy rozstrzyga posiadacz żetonu Żelaznego Toru.
  • Dzikich – raz na jakiś czas będziemy musieli zmierzyć się z najazdem Dzikich. Wtedy sprawdzamy wartość liczbową na torze Dzikich. Wspólnie, i oczywiście w tajemnicy, zagrywamy żetony władzy. Jeśli ich suma będzie równa lub wyższa wartości na torze to wygrywamy. Gracz, który zagrał najwięcej żetonów otrzymuje nagrodę. W przypadku przegranej, wszyscy tracą, a ten który dał najmniej ma przechlapane. Jest to jedyny motyw kooperacji w Grze o Tron i to mocno wymuszony.

Jak wygląda walka w Grze o Tron?

Do walki dochodzi, gdy jeden z graczy przy pomocy rozkazu wymarszu wejdzie na teren z wrogimi jednostkami. Obaj gracze porównuję wtedy swoją siłę. Wartość jednostek przedstawia się tak:

  • Piechur - 1 punkt
  • Rycerz – 2 punkty
  • Okręt – 1 punkt
  • Machina oblężnicza – 4 punkty (tylko podczas ataku i tylko na terytorium z twierdzą lub zamkiem)

Jeśli na sąsiadujących terenach znajduje się rozkaz wsparcia, to jego właściciel decyduje którą ze stron konfliktu wspiera. Siłę wspierających jednostek dodaje się do wyniku danego gracza. Na koniec każdy z graczy może zagrać jedną kartę Rodu. Oprócz bonusów do siły, karty mają swoje specjalne zdolności. Rozpatrujemy je od razu po odsłonięciu. Dodatkowo gracz posiadający żeton Ostrza Valyriańskiej Stali może dodać 1 punkt do siły swojej armii (raz na rundę). Aby rozstrzygnąć bitwę należy podliczyć wszystkie punkty i modyfikatory. Wygrywa osoba, która uzbiera najwięcej punktów siły. W razie remisu decyduje pozycja na Torze Lenników. Pokonany gracz musi wycofać wszystkie swoje jednostki na niezajęte pole planszy. Jednostki te pozostają w rozsypce do końca rundy. Inny gracz może je wtedy łatwo zniszczyć.

Kolejność rozpatrywania akcji podczas walk jest bardzo istotna. Często od inicjatywy zależą losy bitwy. Przykładem niech będzie najazd, który niweluje wybrane rozkazy przeciwników np. wsparcie.

W jaki sposób wygrać grę?

Aby wygrać Grę o Tron trzeba kontrolować 7 terytoriów, na których znajduje się zamek lub twierdza. Jeśli na dowolnym etapie gry jeden z graczy wejdzie w posiadanie ostatniej twierdzy lub zamku, to gra się kończy. Jeśli nie, to wygrywa osoba, która po upływie 10 rund będzie miała ich najwięcej.

Jakie są moje wrażenia z gry?

Gra o Tron gra planszowa zawiera wszystkie te elementy, które cenię. Mam na myśli strategię, dyplomację, ale przede wszystkim negatywną interakcję. Manipulowanie, zwodzenie wrogów i nastawianie ich przeciwko sobie. Tak prezentują się realia Gry o Tron, która pod tym względem rewelacyjnie oddaje klimat książek i serialu. Zdrady i intrygi są na porządku dziennym. Zawieranie kruchych sojuszy i kończenie ich ukradkowym ciosem w plecy. Cóż w tym złego? Przecież na Żelaznym Tronie może zasiąść tylko jeden władca.

Dalej masz nadzieję, że to będziesz Ty?

Idealnie czujemy klimat Gry o Tron z moim bratem Herkiem. W zasadzie zawsze spiskujemy przeciwko sobie i to w każdej grze planszowej, w jaką gramy. Nie pamiętam, abyśmy weszli kiedyś w jakikolwiek sojusz. Jest między nami niezdrowa rywalizacja i walka na noże podczas każdej partii. Jednak poza planszą jesteśmy kochającym się rodzeństwem. Dla nas to normalne. To jest ten rzadko spotykany wyjątek od reguły. Gra planszowa Gra o Tron to jeden z tytułów, który może niszczyć przyjaźnie i rozbijać rodziny. Zdecydowanie bardziej, niż Mare Nostrum Imperia. Trzeba uważać z kim siada się do stołu. Mówię serio!

Mechanizmy gry zachęcają do wrednych i nieczystych zagrywek. A to dlatego, że Gry o Tron nie da się wygrać samemu. Bez odpowiedniej dyplomacji oraz przebiegłości nie osiągniemy sukcesu. Występuje tutaj zjawisko „gry na planszy i gry nad planszą”. Trzeba układać się z innymi graczami, a po cichu realizować swojej ukryte cele i mobilizować armię. Jeśli ktoś nie potrafi oddzielić gry od życia, to może mieć przez jakiś czas żal do pozostałych graczy. Na przykład za zdradziecki atak na siedzibę naszego rodu.

Niestety Gra o Tron nie skaluje się zbyt dobrze. Przy mniejszej liczbie osób cały dolny obszar mapy pozostaje pusty. Ta wolna przestrzeń sprawia, że interakcja między graczami następuje nieco później. My najczęściej graliśmy w cztery osoby. Chyba raz udało nam się zebrać cały skład. Właśnie wtedy Gra o Tron rozwija skrzydła i prezentuje pełnię możliwości.

Dodatkowym mankamentem gry jest fakt, że rozstrzyganie rozkazów i walk jest nużące. W praktyce cała rozgrywka ciągnie się w nieskończoność. Porównując Grę o Tron do współczesnych gier planszowych odnoszę wrażenie, że mechanika w GoT jest już nieco „przestarzała”. Twórcy niespecjalnie zadbali o dynamikę starć i szybkość wykonywania akcji. Za to bardzo mocno skupili się na planowaniu, strategii i dyplomacji. Dzięki temu runda przebiega w większym porządku i pod kontrolą graczy, ale niekiedy zbyt długo. Coś za coś.

Moja ocena

Wykonanie

Wyśmienite! Gra o Tron co prawda ma już swoje lata, ale dalej trzyma poziom. Nie znajdziesz w niej słabych, czy niedopracowanych elementów. Nie ma też przesadnych fajerwerków w postaci designerskich figurek. Gra była tworzona w czasach, gdy nie były one aż tak popularne.

Prostota

Zasady gry należy sobie dokładnie przyswoić. Z pozoru przebieg rundy wydaje się mało skomplikowany, jednak w praktyce jest dużo niuansów, na które trzeba zwracać uwagę. Z pewnością nie będzie to tytuł dla początkujących.

Re-Grywalność

Do dyspozycji mamy 6 rodów w wersji podstawowej i aż 8 z dodatkiem! Jak na strategię to bardzo sporo. Za każdym razem możemy grać inną stroną konfliktu. Różnorodność w grze zapewnia przede wszystkim styl graczy, z którymi usiedliśmy do stołu.

Czas rozgrywki

Bardzo długi. Samo tłumaczenie zasad zajmuje grubo ponad 30 minut (jak nie lepiej). Koniecznie trzeba przeznaczyć cały wieczór na partię. W ekipie UraburaGames rozgrywka trwa przeciętnie 4-5 godzin. Kiedyś doszliśmy do 6 godzin, głównie dlatego, że trzeba było wytłumaczyć zasady nowym osobom.

Fun

Jestem miłośnikiem gier strategicznych z negatywną interakcja. Nic więc dziwnego, że bawię się świetnie podczas rozgrywki w Grę o Tron. Ponadto jest to planszówka wielowymiarowa. Oprócz klasycznego kontrolowania terytorium, mamy również aspekt dyplomatyczny. Występuje tzw. „gra nad stołem i na stole”. Oznacza to, że tak samo ważne jest zawieranie paktów z innymi graczami, jak dysponowanie jednostkami na planszy. Jeśli do tego dodamy małą losowość to otrzymujemy znakomitą strategię, która wzbudza intensywne emocje.

Cena vs. Jakość

Bardzo duża ilość solidnie wykonanych elementów. W dniu pisania tej recenzji średnia cena na rynku to około 200 zł. Moim zdaniem bardzo dobry wskaźnik ceny do jakości. Tym bardziej, że otrzymujemy rozrywkę na długie i emocjonujące godziny.

Najciekawszy element w Grze o Tron

System przydzielania rozkazów.

Najsłabszy element w Grze o Tron

Czekanie na fazę zaopatrzenia. Aby zwiększyć limity swojej armii, należy przesunąć znacznik zaopatrzenia na torze. Niestety dzieje się to raz na jakiś czas. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć kiedy. Musimy czekać na odpowiednią kartę, która pojawia się zazwyczaj w najmniej odpowiednim momencie.

Gra o Tron słabo się skaluje w rozgrywce na mniej niż 5 osób. Dopiero dodatek częściowo rozwiązuje ten problem.

Podsumowanie

Gra o Tron gra planszowa to doskonała strategia, która świetnie oddaje charakter książek i serialu. Podczas rozgrywki będziesz doświadczał silnych emocji. Napięcia w trakcie knucia intryg, euforii po wygranej bitwie i gniewu po zdradzie sojusznika. Ta gra to brutalna rywalizacja i walka na śmierć i życie. Nie ma tu miejsca dla słabeuszy. Przetrwają tylko najsilniejsi i najlepsi. Tacy, którzy nie cofną się przed niczym, aby zdobyć Żelazny Tron. To świat, w którym jesteś zdany tylko na swój spryt, a ufać nie możesz nikomu. To miejsce pozbawione moralności, pełne zdrady i żądzy władzy. Gra planszowa, w której wygrywają Ci najbardziej bezwzględni.

Gra o Tron to rewelacyjna planszówka dla tych, którzy nie boją się otwartej konfrontacji. Mechanika gry niejako „zmusza nas” do stosowania nieczystych zagrywek. Dlatego nie będzie to odpowiedni tytuł dla wszystkich. Grę o Tron pokochasz, jeśli lubisz negatywną interakcję, ograniczoną losowość i strategiczne planowanie. Jeśli masz ekipę 5-8 osób, z którymi możesz grać regularnie to Gra o Tron będzie dla Ciebie idealnym wyborem.

Jeszcze Ci mało? Zobacz profil gry na portalu BoardGameGeek.
Najtaniej grę można kupić tutaj.

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on pinterest
Podobał Ci się wpis? Wystaw ocenę!
[Głosów:3    Średnia:5/5]
Autor wpisu: Łukasz “Johny” Kurzedlak – pasjonat planszówek i dobrego jedzenia.

Dla mnie gry planszowe to rywalizacja. Gram po to, aby wygrać. Zawsze znajdę sposób na zwycięstwo, nawet za cenę kłótni z dziewczyną (już ze mną nie gra). Tryb jednoosobowy – to nie dla mnie 🙂
Więcej o UraburaGames.

Skomentuj

avatar